Határtalanul: Magyar mágnások Felvidéken

A Győri Szolgáltatási Centrum Móra Ferenc Sportiskolai Általános Iskolája és Szakgimnáziumának 45 középiskolai tanulója szlovákiai tanulmányi kiránduláson vett részt 2019. október 7 – 11 között. Az 5 napos program során sok szép városba eljutottunk, sok érdekességet tanultunk, és tájékozódtunk a határon túli magyar kisebbség helyzetéről is.

1. nap:  Találkozásaz iskola előtt, bepakolás,  és az iratok ellenőrzése után izgatottan indultunk elGyőrből. Először ellátogattunk a malonyai arborétumba. A jeli arborétum létrehozójának, a „virágos grófnak“, báró Ambrózi-Migazzi Istvánnak munkája a malonyai botanikus kert alapítása is. A Felvidék leggazdagabb és legértékesbb idegen eredetű, legfőképpen örökzöld faállománnyal rendelkező arborétuma.  Utána városnéző sétát tartottunk a Felvidék legszebb főterén, Besztercebánya belvárosában: Mátyás-ház (egykori királyi szálláshely), Mária-szobor, Óratorony, Thurzó-ház megtekintése. Este elfoglaltuk a szálláshelyünket Kokava Línia nevű szállodában.

2. nap:  A finom reggeli után az utazást folytattuk Közép-Európa egyik leglátogatottabb és legszebb várkastélyához, a mesés bajmóci várkastélyhoz. Egykor királyi vár volt, majd a leghíresebb magyar nemesi családok birtokolták, például: Csák Máté, Thurzók, végül közel 300 évre a Pálffyak. A várkastély megtekintésének része a vár alatti cseppkőbarlang meglátogatása is, mely össze van kapcsolva a 26 méter mély várkúttal. Utána utunk, az UNESCO világörökség listán szereplő festői kisvárosba, Selmecbányába vezetett, amely egykoron Európa ezüstbányászatának központja volt. Meglátogattuk a Szabadtéri Bányászati Múzeumot, ahol védőfelszerelésben (kabát, sisak, lámpa) jártuk be a bánya járatait. Majd a városnézés után, este visszatértünk szálláshelyükre.

3. nap: Reggeli után látogatást tettünka rozsnyói Pavel Jozef Safárik Gimnáziumban, ahol a magyar tanulók rövid kis programmal köszöntöttek minket, és mi is bemutattuk városunkat, iskolánkat. A közösen eltöltött délelőtt után Betlérre utaztunk. Itt az Andrássy-kastély számos érdekességet tartogatott, és a múmiák borzongató izgalmat jelentettek számunkra. Rövid sétát is tettünk a kastély parkjában. Végül a Gombaszögi cseppkőbarlangot tekintettük meg, és a természetvédelmi területen foltos szalamandrát is sikerült fotóznunk. A szálláshelyre az esti órákban értünk vissza.

4. nap: Reggeli után a füleki várhoz indultunk, ahol a hívek Thököly Imrét Magyarország királyává kiáltották ki. Délután városnézést tettünk Rimaszombaton: Tompa Mihály és Petőfi Sándor szobrok megtekintése során költészetüket is felidéztük. A szállásunkra visszatérve még egy rövid túrára is jutott idő, amelynek során gyönyörű panoráma tárult elénk a hegytetőn.

5. nap: 2019-es esztendőt II. Rákóczi Ferenc-emlékévvé nyilvánították. Tisztelettel adózva Rákóczi előtt ezen a napon látogatást tettünk Kassára. Meglátogattuk Közép-Európa monumentális gótikus templomát, a Szent Erzsébet dómot, melyben megtalálható Rákóczi fejedelem sírja. A kriptában tiszteletadásunk jeléül közösen elénekeltük a magyar Himnuszt. A Rodostó-házban is jártunk, amely Rákóczi-emlékhely, hisz annak a háznak az utánzata, ahol a fejedelem 1720 és 1735 között száműzetésben élt, és meghalt. Utána egy rövid városnézés után elindultunk hazafelé. Az esti órákban érkeztünk meg Győrbe fáradtan, de szép élményekkel feltöltődve.